CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Wednesday, May 23, 2012

EMAK...

Semua orang ada ibu kan..Ibu adalah orang yang paling kita sayangi, kasihi dan sanjungi..Begitu juga la dengan aku.Aku ada EMAK..Emak aku yang paling cantik, pandai masak, pandai mengemas, pandai bagi nasihat dan yang paling BEST pandai sungguh "berpidato"...Segala-galanya pandai dan bagi aku EMAK la orang yang paling sempurna di mata aku..Tiada orang lain dapat menggantikan tempat dia.

Sekarang aku dah tak de EMAK..EMAK aku meninggal 7 tahun lepas.EMAK tak sempat tengok aku kawin dan tak sempat tengok cucu bongsu dia..ALHAMDULILLAH...EMAK sempat tengok bakal suami aku ketika itu..Dan untuk pertemuan pertama kalinya, EMAK sempat mengusik aku "ada janggut dia yee..mcm pak imam" aku gelak terkekeh-kekeh..Berbunga-bunga hati bila EMAK memberi hint yang baik..Tapi itu dulu....

Aku masih ingat lagi...Masa tu EMAK tengah goreng ayam..Ayam tu masih dalam kuali..Aku nak pegi sekolah tak sempat nak menjamah makan tengahari masa tu..Aku hanya berkata "hhmmm...sedapnye bau alaa tak sempat nak mkn ayam goreng!" Masa aku kat bustand tunggu bas nak pegi sekolah..Aku nampak EMAK berlari ke arah aku sambil memegang sesuatu.Bila EMAK hulurkan pada aku..Ya Allah..Rupa-rupanya ayam goreng yang EMAK goreng tadi.....Masa EMAK bagi ayam goreng tu..EMAK siap kata "nah..ayam goreng..kepak lagi tu..elok2 belajar jangan nak berboipren-boipren" EMAK terus berlalu..Aku?? Aku terpaku..Tak tau nak ckp apa masa tu..Ya Allah EMAK..Mulianya hati mu...Tapi itu dulu...

Kalau di beri peluang "berpidato" memang cair taik telinga dibuatnya...Meleleh beb! Ada saja yang nak di bebelkan oleh EMAK aku yang cantik lagi menawan tu.."awak tu anak dara,jangan bangun lambat2 matahari dah naik atas kepala.esok tak de sape nak meminang!" "bila nak tau masak ni..takkan esok kawin nak mkn kat kedai hari2!" "duit lebih tu jangan ingat nak enjoy je..simpan sikit esok2 kalau sakit ke apa ke..tak yah menyusahkan orang!" bla..bla..bla...pot pet..pot pet..hhmm...*semua bebelan EMAK mmg ada betulnye* Tapi itu dulu...

"Sedapnye kalau bekpes esok mkn roti canai cicah dengan sambal ikan bilis kan mak..." Esok, celik je mata atas meja dah terhidang dah roti canai dengan sambal ikan bilis siap ada kopi O lagi..Even kopi O tiada dalam menu list..EMAK..EMAK...Memang kasih sayang mak tiada tolok bandingye...Tapi itu dulu....

Kalau aku sakit..EMAK la orang yang paling susah hati..Sebenarnya sakit tu tak la seberapa tapi mengada2 yang lebih..Anak bongsu mmg la manja dan segala-galanya lebih dari yang lain *wink wink* Masa tu minta la apa saja..Mesti dapat..Cakap je nak mkn apa..Semua terhidang..Seronok sangat! Tapi itu dulu...

Semua tu dulu...Semua tinggal kenangan je..Takkan ada orang yang boleh menggantikan tempat mak...EMAK sentiasa dan selalu di dalam hati..Aku rindu nak salam pas tu cium tangan & pipi mak...Aku rindukan masakkan mak..Aku rindukan bebelan mak..Aku rindu semua tentang mak...Semoga mak di tempatkan dalam golongan orang-orang yang Allah lindungi...

Apa pun..Aku bersyukur..Walaupun aku kehilangan cahaya matahari yang menerangi aku selama ni..Tuhan telah gantikan aku dengan pelangi yang indah..Walau pelangi tidak secerah dan bercahaya seperti matahari..tapi warna pelangi tu mampu mewarnai hari-hari yang aku lalui...



Monday, May 14, 2012

WARKAH iSTiMEWA UNTUK SUAMi KU...

tangan my husband & MiNE
even tak nampak mcm LOVE sgt tapi ok la kann


suami ku,
dalam menongkah arus kehidupan,
aku gopoh mengejar kejayaan,
adakalanya aku tersungkur,
payah menerima kenyataan,
bahu engkaulah sandaran,
tempat air mataku bercucuran...

suami ku,
dalam melihat dan membeli,
aku terburu mengikut hati,
adakalanya melebihi kemampuan diri,
dan bila menyedari poket tidak berisi lagi,
pada engkau lah aku meraih simpati...

suami ku,
dalam meniti usia,
adakalanya aku alpa,
asyik dengan keseronokan sementara,
nasihat mu ku buat-buat lupa,
dan bila kepala ku terhantuk luka,
kepada engkau jua lah aku mengadu derita...

suami ku,
dalam berhadapan pancaroba,
adakalanya aku berjaya,
saat itulah yang paling bahagia,
pada mu jua lah tempat aku bercerita,
kau mendengar penuh setia,
sama-sama berkongsi gembira...

suami ku,
dalam meniti hari bersama mu disisi,
ketawa, bahagia bersilih ganti,
walau adakalanya terguris hati,
tapi.., kita berpegang pada satu janji,
ingin sehidup semati,
bertemu di syurga di sana menanti,
semoga Tuhan memakbulkan janji...

iSTERi MU...



Monday, May 7, 2012

CiRi-CiRi LELAKi TiDAK BUDiMAN

ini la dia romeo sejati sinchan! meluat sungguh *tapi comeyyy kekekeke*

Kali ni aku nak cerita berkaitan dengan ciri-ciri lelaki yang TIDAK LAYAK dipilih dan dijadikan sahabat. Sesekali perlu bertukar gender untuk dijadikan bahan kutukan...bukan... bukan kutukan tapi INFO okiess...Disebabkan ini adalah blog aku..so sukahati aku la nak type apa kat sini! Dan, sekiranya ada orang tak suka, benci ataupun terasa hati..Itu tandanye korang belum cukup kuat dari segi mental dan fizikal..Jadi sekiranya korang terasa sampai mcm nak terbakar jiwa, terguris sampai koyak rabak.. Itu adalah risiko yang perlu ditanggung sendiri okiessss..*tak de insurans nyawa kat sini =D*

Aku selalu dengar orang cakap ciri-ciri buruk wanita. Kononnya kuat membebel, kuat menghabiskan duit, kuat merengek, kuat menangis, kuat merajuk *semua jenis KUAT laa* , tidak tahu memasak, pemalas, meterialistik $$$$, mengada-ngada dan mcm2 lagi la kalau nak di list kan kat sini..Semua pasal wanita! Semua pasal keburukan wanita! Ini tak adil kannn.....Kali ni aku dalam mood mahu bikin lelaki panas pulak.. *gi ambik kipas angin kasi sejuk itu hati* Boleh ye???

CiRi-CiRi LELAKi TiDAK BUDiMAN

1) Kaki Perempuan
Aku pantang lelaki yang beperangai suka mengumpul koleksi buah hati. Sekiranya hari ni nama buah hati dia limau, selang seminggu tukar nama jadi limau mandarin..Entah esok lusa tukar jadi limau purut pulak. Even semuanya nama mula dgn limau tapi mereka bukan la org yang sama. Mereka ini bangga bila perempuan yang di sangka terhegeh-hegeh nak berkawan mereka *konon2 laaa* Sekiranya terkena pada aku...aku akan tenyeh mata mereka-mereka ini dengan cili padi tapi Alhamdulillah aku dah kawin *wink wink* (blusshinggg)

2) Kaki Putar Belit
Ada saja teman wanita yang tidak perasan langsung dengan sikap boipren yang pandai berbohong! Kenapa??? Kerana mereka-mereka ini sungguh pandai mengayat dengan kata-kata puitis seolah-olah membina kilang gula pasir di tepi bibir! 

3) Mahu Jadi Ultraman
Aku benci lelaki yang suka berpura-pura ALIM!!! Suka berlagak baik tapi hakikat hammpehhhh...Seolah-olah nak jadi mcm ultraman, superman, spiderman tak pun batman. So konon-kononnya impian nak jadi HERO nak jadi HEBAT. Meluat okiessss...

4) Pengikis
Kes ni lagi la aku rasa mcm nak bagi penampar jepun tahap dewa..Nak pakai semua berjenama konon nak jaga standard tapi melakukan teman wanita mereka seolah-olah ATM bergerak tak pun mcm credit card yang boleh di swap2..huh!

Lenguh jari jemari aku menaip ni..Aku rasa cukup la edisi mengutuk opsssss INFO pasal ciri-ciri lelaki yang harus perempuan-perempuan kat luar sana jauhi!



Monday, April 30, 2012

PINOCCHIO

"WHEN U TELL LIES , YOUR NOSE WILL GROW LONG!"

Ayat tu adalah salah satu dalam cerita donggengan kanak-kanak. Mesti ramai yang dah tahu dan baca buku ni kan ... Kalau la ada betul-betul macam dalam cerita ni, aku rasa berlambak-lambak "orang hidung panjang" kat dunia ni. Mungkin hidung dorang panjang sampai boleh buat ampaian baju...Teramasuk la kita juga.

Entry ni, bukan nak cerita pasal "Pinocchio" tapi nak cerita MENGAPA HARUS MENIPU?

Hhhmm..mengapa ek? Mungkin kita semua ada pendapat masing-masing dan masing-masing ada hak untuk menilai..Mesti kita semua pernah MENIPU atau TERTIPU *tipah tertipu , tipu tertipah* . Dan tiada istilah "tipu sunat!" Tiada dalam hadis yang tertulis sedemikian rupa... Kita je yang pandai mereka-reka!

Kadang-kadang menipu untuk kebaikan atau untuk keselamatan diri, itu boleh di terima! Sebagai contoh menipu IDENTITI DIRI, TEMPAT TINGGAL atau sebagainya di laman sesawang! Mana la tahu orang yang kita kenal di lama sesawang tu "LELAKI JAHAT YANG SEDANG MENYAMAR". Zaman sekarang ni tak kira lelaki atau perempuan..susah nak tahu jahat ke baik ke..Even Pak Iman ke, Uztaz ke, perempuan bertudung ke, orang tua ke atau sape2 je laa... *bukan semua orang jahat*

Menjadi lumrah kehidupan kita memang tak lari dari menipu kan..Kadang-kadang menipu untuk menjaga hati seseorang itu memang perlu.Supaya tidak berlaku perselisihan faham, pergaduhan atau perkara-perkara yang boleh melukakan hati dan perasaan. Bagaimana untuk kita menyampaikan "penipuan" itu.. Terpulang pada kita TEPUK DADA, TANYA SELERA! Jangan sampai menyusahkan diri sendiri di kemudian hari sudah laa...

Tapi, jangan menyalahkan orang yang pernah kita tipu tu mula berubah sikap atau tidak percayakan kita lagi bila orang tu mula mengetahui kita sedang menipu mereka...Ada juga orang yang kita tipu tu memberi peluang kedua atau ketiga tapi... Adakah kepercayaan mereka pada kita sama macam sebelumnya? Mungkin YA atau mungkin TIDAK!

Kesimpulannya, hargai kepercayaan yang di berikan dan belajar untuk menjadi seorang yang jujur. Jika kita pernah di kecewakan dengan ketidak jujuran orang lain jangan kita menghukum orang-orang yang tidak bersalah..Setiap perbuatan mesti ada pembalasan. InsyaALLAH!



Thursday, April 26, 2012

pernahkah kita mengucap SYUKUR?

"Berat mata memandang , Berat lagi bahu yang memikul"

Itula kata-kata yang dapat di huraikan semenjak menonton satu rencana dekat TV. Tersentuh hati dan naluri kewanitaan aku *cewaahh*. Tapi seriously rasa sedih bila aku tengok kehidupan dia sebagai manusia yang di ciptakan olehNYA untuk mencari sesuap nasi untuk isteri dan anak-anak. Semenjak dari itu aku sematkan dalam hati untuk tidak "komplen" dengan kehidupan aku sekarang dan sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah s.w.t kurniakan.





Inilah yang akan aku ceritakan.. Jadikan cerita ni sebagai semangat kehidupan kita dan selalu la BERSYUKUR!!!

Dia adalah seorang tua berumur lingkungan 50thn. Nama pakcik ni Pak Abi. Berasal dari Sabah. Tahu tak apa pekerjaan Pak Abi ni?? Kalau kita semua tahu..sure tak ada sorang pun yang sanggup lakukan kerja tersebut! Percaya la...

Pak Abi adalah salah seorang PORTER di Gunung Kinabalu. Porter tu orang yang memikul barang-barang keperluan atau bag para pendaki gunung. Selain dari memikul barang-barang keperluan atau bag para pendaki, Pak Abi memikul tong air seberat 80-90kg beratnya!!! Bayangkan laa.... Dia memikul tong tersebut sehingga ke puncak. Dalam sehari Pak abi akan melakukan tugas tu 2-3 kali. Kadang-kadang jika tong air tersebut sudah mencukupi, Pak Abi akan memikul barang-barang keperluan lain seperti kayu berlian seberat 50-60kg! Kayu berlian di gunakan untuk pembinaan dan mereka menggunakan kayu tersebut kerana kayu berlian boleh bertahan selama 100thn. Cuba kita bayangkan sekiranya kita yang memikul semua ini yang setinggi 3,272 meter untuk sampai ke puncak Laban Rata??? Rasanya terus pengsan! Laban Rata adalah perhentian untuk para pendaki berehat sebelum sampai ke puncak Gunung Kinabalu.

Bertapa gigihnya keringat seorang bapa untuk membesarkan anak-anak. Sanggup berkorban demi mencari rezeki untuk keluarga... Hanya Allah s.w.t yang mengetahui kasih seorang bapa!

Cuba kita tengok kehidupan kita sekarang! Segala-galanya mudah...Pergi kerja naik kereta..Jam sikit mula la naik hangin..Marah-marah..Sedangkan hanya duduk, nyaman ber'aircond', boleh dengar radio lagi..Silap-silap  boleh 'makan-makan' dalam kereta! Nikmatkan...Penat sikit komplen..Boss bagi kerja lebih sikit pun komplen..Duduk dalam opis siap boleh pesbuk lagi..Untung kannn...Apa lagi yang kita mahu dalam kehidupan kita jika di bandingkan dengan orang lain yang lebih berat tanggungjawab dalam melakukan tugas...

Semoga cerita ni menjadi pedoman untuk AKU, KAU, DIA, MEREKA dan KITA semua!



Friday, April 20, 2012

ANUGERAH !

Makhluk Allah s.w.t seperti kita adalah makhluk yang paling "SEMPURNA" di muka bumi ini. Memang tiada manusia yang sempurna! SEMPURNA di sini bukan la bermaksud kelakuan atau sebagainya.SEMPURNA di sini bermaksud pancaindera yang telah di kurniakan pada kita semua.

DIA menjadikan dua mata untuk kita melihat dan menilai sesuatu perkara seperti, mana yang buruk mana yang baik untuk kita ikuti. DIA jadikan dua tangan untuk kita "memberi" rezeki yang kita nikmati kepada orang-orang yang kurang berkemampuan dan merasai bersama-sama setiap rezeki yang DIA berikan pada kita. DIA jadikan dua kaki untuk kita melangkah dan menuju ke jalan yang di redhai. Setiap langkah yang kita harungi di berikan peluang untuk berpatah balik sekiranya perjalanan kita itu "menyesatkan". DIA jadikan mulut untuk kita selalu mengucapkan syukur atas nikmat yang kita nikmati dan bebas "bercerita" kepadaNYADIA jadikan dua telinga untuk kita mendengar setiap ungkapan dan ucapan yang di berikan oleh sesiapa saje! Kita sebagai manusia yang sempurna harus "menapis" , menerima atau sebaliknya setiap ungkapan dan ucapan itu.

HATI......
Hati adalah salah satu anugerah yang paling berharga yang di berikan oleh Allah s.w.t untuk kita. DIA jadikan hati untuk kita menilai setiap pandangan oleh MATA, setiap langkah oleh KAKI, setiap ungkapan yang di berikan oleh MULUT, setiap pendengaran yang kita dengar oleh TELINGA, dan setiap perbuatan oleh TANGAN... Begitu sempurna ciptaanNYA!

Jika manusia yang diciptakan itu tidak sempurna pancainderanya itu bukan bermaksud mereka ini kurang serba serbi.. TIDAK!!! Allah s.w.t itu MAHA ADIL lagi BIJAKSANA. Kekurangan yang mereka rasakan KEISTIMEWAAN yang DIA berikan..Kekurangan mereka terselit KEISTIMEWAAN yang tiada pada mereka yang "sempurna". Bertapa kasih dan cintanya Allah s.w.t kepada kita semua. Kasih sayangNYA tiada bandingan!

YA ALLAH..., MULIANYA CINTA YANG ENGKAU BERIKAN
HINANYA CINTA YANG AKU BERI KEMBALI....



Thursday, April 19, 2012

KETENTUAN

Kita seharusnya menerima Qada' dan Qadar dari Allah s.w.t dengan hati yang tenang dan menerima segala apa yang terjadi sebagai ujian dariNYA untuk hambaNYA yang lemah seperti kita semua.Tiada siapa boleh mengubah apa yang sudah tertulis.

Walaupun kadang-kadang sukar untuk menerima segala ketentuanNYA..rasa frust itu sudah pasti! Nama pun manusia kan..Namun kita harus redha dengan seikhlas hati! Tapi mcm mana la nak ikhlas sebenar-benar ikhlas sedangkan benda tu asyik la bermain di kotak fikiran kita... ~ SESUNGGUHNYA PADA MU JUA LAH MEMOHON KEREDHAAN DAN BUKA KAN HATI INI MENERIMA SEGALA-GALANYA DENGAN SEIKHLAS HATI.AMIN..~

Kita hanya merancang, Yang menentukan segalanya adalah DIA! Mungkin ada hikmah disebalik setiap kejadian yg terjadi pada kita semua..Mungkin kita akan tertanya-tanya dan ingin tahu apa "disebalik" sesuatu kejadian tu..Takut jika sampai satu tahap kita akan menolak dan menafikan setiap takdir yang menimpa kita.Boleh ke setiap perkara buruk yang berlaku kepada kita,kita katakan MALANG???

Kadang-kadang banyak perkara yang kita lakukan...kebanyakkannya tak menjadi dari yang jadi.Rancang itu jadi ini..Rancang ini jadi yang itu pulak! Apakah "di sebalik" semua ini??

Satu perkara yang pasti..Mengapa terjadi semua ini kerana kita selalu melupakanNYA dengan sengaja..Kita mengenal DIA tapi kita tidak menunaikan hak-hakNYA..Itu adalah jawapan dari semua persoalan..Jawapan yang pasti!

 Bila Allah s.w.t cepat memakbulkan DOA mu, Bermakna DIA menyayangi mu
 Bila Allah s.w.t lambat memakbulkan DOA mu, Bermakna DIA menguji mu
 Bila Allah s.w.t tidak memakbulkan DOA mu, Bermakna DIA merancang sesuatu yang lebih baik untuk mu
Bersangka baik lah pada Allah s.w.t dalam apa jua keadaan
 Kasih sayang Allah s.w.t mendahului kemurkaanNYA






CUBA CUBA

Since my husband beli camera yg ala2 canggih ni..aku pun apa lagi "menerai" camera tu! best gak..aku suka bila gambar yg aku ambik tu seakan2 photographer profesional (perasan pulak)...ni adalah pic yg aku ambik sendiri without editing okiesss....

si merah menyala


yg ni mmg pandai bergaya


muka tak puas hati je 


muka ala2 miang =D


bangga sehh....lawa pic ni!


orkid kuning

Tuesday, April 17, 2012

DON'T JUDGE!

Sangat kecewa!! tapi siapalah kita untuk merasa kecewa atau marah kan..kita hanya INSAN biasa ciptaanNYA.Ujian yang di berikan olehNYA sebesar kuman je pun...Terima la dengan hati yang TERBUKA, REDHA dan IKHLAS.Jangan cepat melatah!! Ada orang lagi hebat ujian yang DIA berikan..lagi tragis berbanding ujian yang DIA berikan pada kita...

Hmmm...apa kena mengena entry aku ni ngn taju aku kat atas nun ha erk??? Susah betul nak mengklasifikasikannya..haiishhh! Adakah rasa ketidak puashatian atau timbul rasa dendam yang membuak2?? Tak baekkk....Lupakan semua yang terjadi! Buat tak tau sudah! Tutup mata , pekakkan telinga udah le kan kan kan...tapi SYAITAN tetap berbisik ke telinga insan seperti kita yg lemah serba serbi..IMAN yang rapuh! Semoga DIA sentiasa melindungi kita semua dari sikap berdendam sesama manusia.

Tula kann...namanye pun manusia..walaupun kita ni diciptakan sebagai seorang manusia yang boleh menilai apa-apa sahaja..tapi JANGAN sesekali menilai amalan seseorang itu! Sebab setiap amalan yang kita lakukan hanya DIA yang maha mengetahui yang tahu segala2nya... Sama ada amalan yang kita lakukan itu di terima atau sebaliknye..Hanya ALLAH s.w.t yang mengetahui! Sebelum kita nak menyentuh amalan orang lain cuba ambik cermin sama saiz dengan badan kita..TENGOK PUAS2! atas bawah..At least orang yang kita JUDGE amalannye tu .. dia buat jugaklah kann..KITA MACAM MANA PULAK???