CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Wednesday, May 23, 2012

EMAK...

Semua orang ada ibu kan..Ibu adalah orang yang paling kita sayangi, kasihi dan sanjungi..Begitu juga la dengan aku.Aku ada EMAK..Emak aku yang paling cantik, pandai masak, pandai mengemas, pandai bagi nasihat dan yang paling BEST pandai sungguh "berpidato"...Segala-galanya pandai dan bagi aku EMAK la orang yang paling sempurna di mata aku..Tiada orang lain dapat menggantikan tempat dia.

Sekarang aku dah tak de EMAK..EMAK aku meninggal 7 tahun lepas.EMAK tak sempat tengok aku kawin dan tak sempat tengok cucu bongsu dia..ALHAMDULILLAH...EMAK sempat tengok bakal suami aku ketika itu..Dan untuk pertemuan pertama kalinya, EMAK sempat mengusik aku "ada janggut dia yee..mcm pak imam" aku gelak terkekeh-kekeh..Berbunga-bunga hati bila EMAK memberi hint yang baik..Tapi itu dulu....

Aku masih ingat lagi...Masa tu EMAK tengah goreng ayam..Ayam tu masih dalam kuali..Aku nak pegi sekolah tak sempat nak menjamah makan tengahari masa tu..Aku hanya berkata "hhmmm...sedapnye bau alaa tak sempat nak mkn ayam goreng!" Masa aku kat bustand tunggu bas nak pegi sekolah..Aku nampak EMAK berlari ke arah aku sambil memegang sesuatu.Bila EMAK hulurkan pada aku..Ya Allah..Rupa-rupanya ayam goreng yang EMAK goreng tadi.....Masa EMAK bagi ayam goreng tu..EMAK siap kata "nah..ayam goreng..kepak lagi tu..elok2 belajar jangan nak berboipren-boipren" EMAK terus berlalu..Aku?? Aku terpaku..Tak tau nak ckp apa masa tu..Ya Allah EMAK..Mulianya hati mu...Tapi itu dulu...

Kalau di beri peluang "berpidato" memang cair taik telinga dibuatnya...Meleleh beb! Ada saja yang nak di bebelkan oleh EMAK aku yang cantik lagi menawan tu.."awak tu anak dara,jangan bangun lambat2 matahari dah naik atas kepala.esok tak de sape nak meminang!" "bila nak tau masak ni..takkan esok kawin nak mkn kat kedai hari2!" "duit lebih tu jangan ingat nak enjoy je..simpan sikit esok2 kalau sakit ke apa ke..tak yah menyusahkan orang!" bla..bla..bla...pot pet..pot pet..hhmm...*semua bebelan EMAK mmg ada betulnye* Tapi itu dulu...

"Sedapnye kalau bekpes esok mkn roti canai cicah dengan sambal ikan bilis kan mak..." Esok, celik je mata atas meja dah terhidang dah roti canai dengan sambal ikan bilis siap ada kopi O lagi..Even kopi O tiada dalam menu list..EMAK..EMAK...Memang kasih sayang mak tiada tolok bandingye...Tapi itu dulu....

Kalau aku sakit..EMAK la orang yang paling susah hati..Sebenarnya sakit tu tak la seberapa tapi mengada2 yang lebih..Anak bongsu mmg la manja dan segala-galanya lebih dari yang lain *wink wink* Masa tu minta la apa saja..Mesti dapat..Cakap je nak mkn apa..Semua terhidang..Seronok sangat! Tapi itu dulu...

Semua tu dulu...Semua tinggal kenangan je..Takkan ada orang yang boleh menggantikan tempat mak...EMAK sentiasa dan selalu di dalam hati..Aku rindu nak salam pas tu cium tangan & pipi mak...Aku rindukan masakkan mak..Aku rindukan bebelan mak..Aku rindu semua tentang mak...Semoga mak di tempatkan dalam golongan orang-orang yang Allah lindungi...

Apa pun..Aku bersyukur..Walaupun aku kehilangan cahaya matahari yang menerangi aku selama ni..Tuhan telah gantikan aku dengan pelangi yang indah..Walau pelangi tidak secerah dan bercahaya seperti matahari..tapi warna pelangi tu mampu mewarnai hari-hari yang aku lalui...



1 comment: