CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Monday, April 30, 2012

PINOCCHIO

"WHEN U TELL LIES , YOUR NOSE WILL GROW LONG!"

Ayat tu adalah salah satu dalam cerita donggengan kanak-kanak. Mesti ramai yang dah tahu dan baca buku ni kan ... Kalau la ada betul-betul macam dalam cerita ni, aku rasa berlambak-lambak "orang hidung panjang" kat dunia ni. Mungkin hidung dorang panjang sampai boleh buat ampaian baju...Teramasuk la kita juga.

Entry ni, bukan nak cerita pasal "Pinocchio" tapi nak cerita MENGAPA HARUS MENIPU?

Hhhmm..mengapa ek? Mungkin kita semua ada pendapat masing-masing dan masing-masing ada hak untuk menilai..Mesti kita semua pernah MENIPU atau TERTIPU *tipah tertipu , tipu tertipah* . Dan tiada istilah "tipu sunat!" Tiada dalam hadis yang tertulis sedemikian rupa... Kita je yang pandai mereka-reka!

Kadang-kadang menipu untuk kebaikan atau untuk keselamatan diri, itu boleh di terima! Sebagai contoh menipu IDENTITI DIRI, TEMPAT TINGGAL atau sebagainya di laman sesawang! Mana la tahu orang yang kita kenal di lama sesawang tu "LELAKI JAHAT YANG SEDANG MENYAMAR". Zaman sekarang ni tak kira lelaki atau perempuan..susah nak tahu jahat ke baik ke..Even Pak Iman ke, Uztaz ke, perempuan bertudung ke, orang tua ke atau sape2 je laa... *bukan semua orang jahat*

Menjadi lumrah kehidupan kita memang tak lari dari menipu kan..Kadang-kadang menipu untuk menjaga hati seseorang itu memang perlu.Supaya tidak berlaku perselisihan faham, pergaduhan atau perkara-perkara yang boleh melukakan hati dan perasaan. Bagaimana untuk kita menyampaikan "penipuan" itu.. Terpulang pada kita TEPUK DADA, TANYA SELERA! Jangan sampai menyusahkan diri sendiri di kemudian hari sudah laa...

Tapi, jangan menyalahkan orang yang pernah kita tipu tu mula berubah sikap atau tidak percayakan kita lagi bila orang tu mula mengetahui kita sedang menipu mereka...Ada juga orang yang kita tipu tu memberi peluang kedua atau ketiga tapi... Adakah kepercayaan mereka pada kita sama macam sebelumnya? Mungkin YA atau mungkin TIDAK!

Kesimpulannya, hargai kepercayaan yang di berikan dan belajar untuk menjadi seorang yang jujur. Jika kita pernah di kecewakan dengan ketidak jujuran orang lain jangan kita menghukum orang-orang yang tidak bersalah..Setiap perbuatan mesti ada pembalasan. InsyaALLAH!



7 comments:

  1. tipu ???

    aiihh, xnk r tipu2 neh, x seronok, :)

    ReplyDelete
  2. mmg tak best pun tipu2 ni...
    tapi realiti kehidupan mmg takkan ada org tak tipu! =D

    ReplyDelete
  3. amboiii..mcm kenal je 'lelaki jahat yang sedang menyamar tu'..hahahahah

    ReplyDelete
  4. tu la kannn..tatottnyeeeee....!!!!! hahahahaa

    ReplyDelete
  5. Salam Mas.. ni macam story Zaim Majalah 3 je... tak sempat tengok.. sempat proses duit dia nak pergi ke sana je.. memang selalu.. tak tengok tv... dengar tv je..

    ReplyDelete
  6. hahahaaa...kak zana! mmg la kat tb3..siann kannn tak smpai hati tgk tau..sedey sgt! susahnye nak cari duit..nape lak komen kat sini..lari dr topik kekekekkee

    ReplyDelete